كاهش سرقت دريچه منهول فاضلاب با دستاورد جديد محققان دانشگاهي

توليد كننده انواع دريچه منهول با استاندارد هاي جهاني

كاهش سرقت دريچه منهول فاضلاب با دستاورد جديد محققان دانشگاهي

يكي از شركت‌هاي دانش‌بنيان مركز رشد با استفاده از نانو كامپوزيت سيماني منهول‌هاي ضدسرقتي را به بازار معرفي كردند كه داراي ۶۵ سال طول عمر است و توانايي تحمل بار بيشتر از ۴۰ تن را دارد.

سالانه چندهزار دريچه منهول فاضلاب در كشورمان به سرقت مي‌رود كه هزينه مالي و جاني هنگفتي را برجاي مي‌گذارد. اصلي‌ترين علت سرقت اين دريچه‌ها، فروش آنها به‌صورت مواد بازيافتي است؛ چرا كه بيشتر دريچه‌هاي سرقت‌شده از جنس فلز و عمدتاً چدني هستند.

دريچه‌هاي كوپليمري در برابر نور خورشيد مقاومت كمي از خود نشان مي‌دهند و دچار تردشوندگي و در نتيجه ترك مي‌شوند و دريچه‌هاي كامپوزيتي به‌دليل رزين‌هاي استفاده ‌شده در آن در برابر يخ‌زدگي و يخ‌گشايي ضعيف هستند. دريچه‌هاي بتني نيز در برابر ضربه مقاومت كمي دارند و ساير تغييراتي كه در ماده اين محصولات اعمال شده نيز مشكلاتي را در پي داشته است. به‌همين دليل دريچه‌هاي چدني همچنان انتخاب اول مهندسان است.

به منظور رفع اين چالش يكي از شركت‌هاي دانش‌بنيان نانو كامپوزيتي از جنس سيمان اختراع كرده است. اين ماده، ضدسرقت بوده و تمامي خواصي را كه در ساخت دريچه‌ها انتظار مي‌رود، بروز مي‌دهد. به‌همين دليل اين محصول، ظرف مدت كوتاهي كه به بازار عرضه شده، با استقبال چشمگيري مواجه شده است و توانسته خود را به‌عنوان جايگزين مناسب دريچه‌هاي چدني به بازار كشورمان معرفي كند.

دريچه نانوكامپوزيت اين شركت از ناكامپوزيت‌هاي سيماني تقويت ‌شده، تهيه مي‌شود. اين ماده خواص منحصربه‌فردي دارد به‌طوري كه اين ماده برخلاف سيمان، قابليت چكش‌خواري چشمگيري دارد، كاملاً در برابر نفوذ آب مقاوم است و تحمل دماهاي بسيار بالا و بار قابل‌توجهي را دارد.

دريچه‌هاي نانو كامپوزيتي اين شركت در بسياري از استان‌هاي كشور مانند تهران، خوزستان، خراسان، فارس جايگزين دريچه‌هاي قديمي شده و توانسته مشكل سرقت دريچه‌هاي فاضلاب را به‌طور كامل برطرف كند. 

بر اساس اعلام ستاد نانو، ماده نانوكامپوزيت ساخته‌شده در اين شركت قابليت چكش‌خواري فوق‌العاده بالايي دارد و همين امر موجب شده است كه بتواند جاي چدن را در درپوش‌هاي فاضلابي پر كند و اين محصول توانايي تحمل بارهاي بيشتر از ۴۰ تن را دارد. طول عمر ۶۵ سال، قيمت مناسب و ارزان، مقاومت در برابر عامل‌هاي مخرب، غيرقابل اشتعال بودن، تحمل دما از ۵۵ تا ۱۱۰۰ درجه سانتي‌گراد و ضدسرقت و داراي بيمه سرقت از ديگر مزاياي اين محصول است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.